Patagonia-mountain-future

Patagonia: een merk voor de toekomst

Waar we eerder al schreven dat in de schoenenbranche Invito een duurzaam merk is, is in de kledingindustrie Patagonia een merk dat duurzaamheid zeer hoog in het vaandel heeft staan. Met de statement ‘Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis’ is op hun website de toon, ook voor andere bedrijven, gezet.

Duurzaamheid

Als merk voor natuurliefhebbers vonden ze bij Patagonia vanaf het begin dat zij met hun producten deze natuur zo min mogelijk mochten belasten.

Het bedrijf doneert jaarlijks 1% van de verkopen aan goede doelen, en roept al sinds 2006 hun consumenten op oude kleding terug te brengen zodat zoveel mogelijk van deze kleding door Patagonia gebruikt kan worden voor nieuwe producten. Dit zorgt er tevens voor dat de kleding niet in de verbrandingsoven terechtkomt.

patagonia-outdoor-green

The Footprint Chronicles

In 2007 al, toen transparantie een relatief nieuw begrip was in de bedrijfswereld, lanceerde Patagonia The Footprint Chronicles, waarin zij inzicht verlenen over de gebruiken binnen het bedrijf om duurzaamheid te handhaven. Volgens Patagonia blijkt dat door deze aanpak en hun transparantie, andere bedrijven graag hun goede voorbeeld volgen. Dit heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf volgens Rank a Brand, dé website die bedrijven test op duurzaamheid, het hoogst scoort in de categorie sport & outdoor kleding.

In The Footprint Chronicles worden nog altijd de duurzaamheidselementen van de bedrijfsactiviteiten van Patagonia gepubliceerd, evenals informatie over deze aspecten van hun leveranciers en andere instanties met wie zij samenwerken.

Bron: Welcome to the Footprint Chronicles (English Version) van Patagonia Europe.

Toekomst

Patagonia werkt aan een bedrijfsmodel waarbij zij in de toekomst hun succes niet langer meten aan de hand van de verkopen, maar waar oog voor het milieu en goede arbeidsomstandigheden centraal staat. Hiermee willen zij de commerciële visie die heerst in onze economie fundamenteel veranderen. Het merk Patagonia is o.a. verkrijgbaar bij Bever. Deze sport- en outdoorwinkel is door heel Nederland terug te vinden.

standard